V 31

Idag går vi in i vecka 31. 9 veckor kvar med andra ord. Det går framåt.
Så här ser det ut för oss denna vecka!!

Bebis; Barnet är nu ca 40 cm långt och väger omkring 1700-1800 g.
Många har redan nu hår på huvudet som kan ha vuxit upp till 2 centimeter.
Barnet kan ha lagt sig till rätta med huvudet nedåt men det är inte säkert.
Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en "surfaktant" som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebis av någon anledning skulle förlösas och bli tvungen att andas utanför livmodern.

Jag själv mår väl ungefär likadant som för några veckor sen. Lider inte av någon halsbränna, behöver inte gå upp om nätterna ÄN och kissa(nog för att det börjar trycka på mer och mer), inga svullnader om fötter eller händer så ringen får vara på ett tag till=) Ligamenten drar vid promenader fortfarande, ibland mer och ibland mindre. Vågen står på +5 kg än. Sammandragningarna har blivit lite mindre fast dem förekommer ju. Bebis bökar överallt i magen nu, långt ner som långt upp och hon spjärnar verkligen emot ibland.

Jag börjar tänka mer och mer på förlossningen, men mer utav själva "arbetet" hemma, hur fan jag ska veta när det är dags ha ha. Nu skriver väl ni att DET KOMMER DU ATT VETA...  men jag känner ändå paniken där, för förvärkar kan man ju ha rätt så länge och vips så kanske huvudet är på väg ut innan man ens kommit till karlskoga. :D  Okej det är väl lite överdrivet tänkande men shit vad nervöst!! Hon börjar närma sig 2 kilo och ser nog nu ut som en riktig bebis.  ...... Marie Lidman <3

I vilken vecka är det smart att packa bb väskan? vad ska man ha med egentligen...

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Haha, men det är ju så: du kommer att veta, men förstår din nervositet:) tror det kommer att gå galant:)



Jag packade typ en månad innan, det skadar ju liksom inte då bebis kan titta ut tidigare.

Packa kläder till bebis, sköna kläder till dig själv, bindor i modell större, toalett grejjer typ tandborste svhampoo etc. Laddare till mobilen, kamera, och såklart journalen! Kanske godis eller något annat gott! En del vill ju ha musik också osv:)



Snart så<3

2011-11-23 @ 12:44:29
Postat av: Anonym

I Örebro fick man bindor på bb, iaf jag. Ett tips är att köpa reseförpackningar med schampo osv, mycket smidigt. Dextrosol eller russin för snabb energikick ;) Goa tofflor och eller sockor :) egen filt/snutte till bebisen :) nu var ju vi på bb länge både före och efter så vi hade med dator o yatzy o en kortlek :)

2011-11-23 @ 12:51:38
URL: http://Majijaaa.blogspot.com
Postat av: jessica bark

Journalen behöver du nog inte ta med, allt går via datorn nu för tiden.

Till Engla hade jag med den, men med Emil behövdes inte det längre.



Kommer gå super när det är dags...You WILL know!

Haha...

2011-11-23 @ 12:56:00
URL: http://www.frubark.blogspot.
Postat av: jennifer r

ja just det maria,nu när jag tänker efter så fick man ju det på bb=P



o jessica ja man kanske inte behöver journalen,jag tog med den för att jag läst på en broschyr att man skulle packa med den haha=)

2011-11-23 @ 13:13:55
Postat av: Anonym

Kom på en sak till! Hårsnodd för dig som har långt hår ;) vi fick blöjor på bb och självklart får du mat! Men inte pappan, iaf inte i Örebro. Där kunde han betala o fick frukost och kvällsfika men mat kunde han inte köpa på själva avdelningen utan på andra ställen på sjukhuset.

2011-11-23 @ 16:35:52
URL: http://Majijaaa.blogspot.com
Postat av: Frida Eriksson

Jag tycker inte det är så självklart när man ska åka in. jag och jennifer blev hem skickade. och jessika snittade dem efter 24-timmars värk arbete.

Det är inte lätt som en plätt att veta det! Men åk hellre in förtidigt =)



angående packning håller jag med jennifer! I karlskoga fick man bindor osv. glöm inte rena kallingar, strumpor och nån t-shirt till mattias också. föder ni i kga får han stanna och maten får han betala en liten summa för. och maten var jätte god då jag fick lillie iallafall!



Spännande <3

2011-11-23 @ 19:09:50
URL: http://rydellvagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0