Att inte veta

men det jag tror mig veta vad som är fel på mig. Först i början på året dök ett symtom upp då och då men efter sommaren ploppade det upp kanske ett 10 tal samtidigt varje gång jag mådde dåligt vilket var varje dag i princip. Det tar ca 8 år innan man får diagnosen Fibromyalgi för läkarna(en del) är fortfarande skeptiska mot den. Medan andra läkare blivit mer pålästa och kunniga inom den. Den blir mer allt vanlig och utlöses av ex ett fall/slag, infektioner,stress osv.
Man kan väl säga att man sätter den diagnosen i sista hand när man kollat så det verkligen inte är något annat. Läkarna vill inte utreda mig mer, dem hittar inget. Men nånting är det. Min kropp är nuförtiden min fiende som jag inte kan räkna med mer, som jag inte litar på. Den lever sin egen värld.
Och kollar man på symtomen som finns för denna sjukdom så har jag nog nästan allt som hela tiden kommer i omgångar.

Och jag skriver detta för min egen skull, det är ett helvete att gå runt och må skit och inte få veta vad det är.
Visst har jag bättre dagar också och det syns inte på mig att jag mår så här.
 
- värk på många ställen som flyttar omkring i hela kroppen
 Jag har ont, speciellt i nacke och hela ryggen,huvudet och käkarna, ömma punkter lite överallt.
 
- trötthet/kraftlöshet
Oj, det känner jag hela tiden men vem gör inte det? Men det är mer åt det här håller att ta tag i saker, det är jobbigt att planera för man vet inte hur man mår den dagen och bara att ta tag i det där samtalet är jobbigt.
Kroppen är som bly, benen som spagetti. Sen finns det dagar när jag orkar ta mig ut på en joggingrunda eller pw.
 
-vaknar inte utvilad
nä det gör man väl aldrig, är alltid lika trött när jag än går upp
 
-stelhetskänsla
speciellt på morgonen, då kan jag knappt böja mig och när jag suttit stilla för länge
 
- närminnesstörningar
svårt att komma ihåg namn, eller andra saker
svårt att komma finna orden ibland.
 
-yrsel och balansproblem
ja det är väl en av dem vidrigaste symtomen jag har.
Går jag promenad så märker jag hur jag drar åt sidorna, går in i saker. Allmänt fumlig.
 
- huvudvärk
i princip varje dag, vaknar ofta med den.
 
- domningar och stickningar
kommer ibland, speciellt nattetid med domningar i händer
 
- slemhinnesymtom
torr i mun ofta, sveda och rinnande kliande ögon
 
- ljudkänslig
klarar inte av minsta snarkning från karln längre, vill ha tyst och mörkt när jag sover. Lättväckt!
 
- Feberkänsla
Får ofta feberkänsla men ingen feber
 
- irreterad tarm
har jag haft problem med i många år. Grymt irreterande
Sökt läkare pga det många ggr, visar inget.
 
- hjärtrytmrubbning eller tillfällig andningssvårigheter
hjärtat gör extra slag och har även märkt(när jag ska lägga mig) att jag sekunder slutar att andas, riktigt otäckt.
Vid det här fallandet eller vad man ska säga.
 
- Illamående
känner jag av och till, känns som jag ska spy eller att jag ska få magsjukan vilket sekund som helst.
 
- kroppsklåda
oh ja, händerna är mest drabbade
 
- vadkramper
hade det ett tag förut men har istället sån här rest less legs
 
- ofrivilliga muskelryckningar
haha ja så sjukt irreterande, det rycker överallt, hade i benen väldigt tydliga förut.
 
- dimsyn, svårt att fixera blicken
Klarar knappt av att läsa längre, inte ens vanliga tidningar, blir trött av en sida och får läsa raderna flera ggr
 
- infektionskänslig
Ja jag tror fan det, fick först en Uvi, direkt efter jag varit i filipstad och simmat och nu en rejäl förkylning med hosta som vägrar släppa(jag som aldrig blir sjuk)
 
- blodtrycksfall har jag också och kärlkramp i bröstet. Har säkert ett 10 tal till.
 
 
Det är ett helvete men som sagt, vissa dagar kanske man känner utav 1 eller 2 och då är det en bra dag.
 
 

Kommentarer
Postat av: Carro

Hoppas du får svar på vad som är fel så att du kan få hjälp och må bra igen!

2013-10-14 @ 21:21:36
URL: http://detbastaavcarro.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0